Zaæma - cataracta

dr n. med. Ryszard Klepacki
Specjalista 2 st. Okulistyki

Zaæma jest to choroba soczewki polegaj±ca na jej zmêtnieniu. Najczê¶ciej wystêpuje w wieku starszym. Bywaj± równie¿ zaæmy wrodzone, zaæmy wieku m³odzieñczego jak te¿ zaæmy pourazowe rozpoczynaj±ce siê w ka¿dym wieku.
Od wielu ju¿ lat po operacji usuniêcia zaæmy dla zachowania dobrego widzenia wszczepia siê sztuczne soczewki wewn±trzga³kowe w miejsce starej zmêtnia³ej soczewki. Po usuniêciu zmêtnia³ej soczewki w oku powstaje nadwzroczno¶æ narz±du 10-15 dioptrii. W oczach krótkowzrocznych nadwzroczno¶æ ta waha siê od 0-10 dioptrii. W celu unikniêcia tej wady refrakcji wszczepia siê sztuczne soczewki o ró¿nej mocy (od -3,0 do +32 dioptrie). Przed operacj± usuniêcia zaæmy nale¿y wykonaæ kalkulacjê odpowiedniej soczewki dla danego pacjenta aby uzyskaæ przedoperacyjn± refrakcjê najwygodniejsz± dla niego.
W przypadku obecno¶ci astygmatyzmu w oku poddanym operacji zaæmy mo¿na stosowaæ soczewkê toryczn±, któr± t± wadê refrakcji dodatkowo mo¿na wyrównaæ. W tym przypadku bardzo wa¿ny jest dobór soczewki i precyzyjny jej sposób wszczepienia. Po operacji usuniêcia soczewki nastêpuje zanik zdolno¶ci akomodacyjnej oka to jest równoczesnej mo¿liwo¶ci widzenia do dali i do bli¿y. Ten problem mo¿na usun±æ stosuj±c soczewki wewn±trzga³kowe typu restor w której czê¶æ optyki widzi do dali a czê¶æ do bli¿y. Równie¿ w tym przypadku bardzo wa¿n± rzecz± jest bardzo dok³adna kalkulacja soczewki. W naszym gabinecie przy operacji usuniêcia zaæmy stosujemy soczewki akrylowe wodofobne amerykañskiej firmy ALCON, która zabezpiecza ca³± gamê soczewek w mocy i rodzaju (AcrySofAspferic, AcrySofToric, AcrySofRestor) Wspó³praca nasza od wielu lat z firm± AlCON owocuje równie¿ tym i¿ do operacji zaæmy metod± fakoemulsyfikacji stosujemy aparat firmy ALCON "Infiniti". Fakoemulsyfikacja zaæmy jest metod± operacyjn± zapocz±tkowan± w latach 70-tych XX wieku przez Kelmanna w USA. Polega ona na usuniêciu mas soczewkowych po uprzednim otwarciu przedniej torebki soczewki z 2 ma³ych ciêæ w r±bku rogówki przy u¿yciu koñcówek po³±czonych z aparatem (jak gdyby operacja laparoskopowa oka) .Systemy irygacyjno- aspiracyjny i ultrad¼wiêkowo-rotacyjny s± odpowiedzialne za poprawne przeprowadzenie operacji. Moim zdaniem od wielu lat firma ALCON jest wiod±c± w produkcji soczewek wewn±trzga³kowych jak i aparatów od operacji fakoemulsyfikacji dlatego gabinet nasz w tej dziedzinie okulistyki opiera siê na osi±gniêciach tej amerykañskiej firmy. Szkolenia, które odbywaj± siê w Polsce i USA i Sympozja organizowane przez firmê ALCON znacznie podnosz± nasze kwalifikacje w zakresie chirurgii zaæmy, która jest wiod±c± ga³êzi± w okulistyce. Stosowane przez nas soczewki s± zaopatrzone w filtr koloru ¿ó³tego poch³aniaj±ce promieniowanie niebieskie szkodliwe dla siatkówki oka a szczególnie jej czê¶ci centralnej. Kolor ¿ó³ty sztucznej soczewki przypomina kolor naturalnej soczewki w wieku podesz³ym.
W oczach po operacji metod± fakoemulsyfikacji z pozostawieniem tylnej torebki w niewielkim procencie zdarza siê zaæma wtórna. Jest to zmêtnienie tylnej torebki, któr± przy pomocy lasera YAG Nd usuwa siê metod± nieinwazyjn± (nie wchodz±c narzêdziem do oka).
Obecnie pacjenci po operacji zaæmy i wszczepieniu sztucznej soczewki wewn±trzga³kowej maj± bardzo dobry komfort widzenia. Wracaj± do zawodu i nadal prowadz± ¿ycie na podobnym poziomie co wcze¶niej o ile inne choroby oka jak jaskra, zwyrodnienia starcze plamki ¿ó³tej nie wspó³istniej± ze sob±.

Fot. Biała Pracownia
Fotografia Ślubna Kraków